Noen norske artister slår gjennom internasjonalt. Et par av dem blir til og med skikkelige superstjerner, som Kygo, som ble fløyet til Rio i privatfly for å spille under avslutningsseremonien i OL 2016. Det var nok mange som satte seg ekstra godt til rette i sofaen for å få med seg det, for få norske artister har spilt for et tilsvarende publikum.
Internasjonalt kjent, ukjent i Norge
Ofte starter norske musikere med å satse på en karriere i Norge, før de lanseres internasjonalt. Men av og til skjer det motsatte; at artisten blir kjent i utlandet først, før han eller hun blir populær i Norge. Et eksempel på dette er Kathrine Syran, kjent som K-Syran, som har ligget på Billboard, og spilles på amerikanske radiostasjoner.
Internasjonal suksess = Norgesreklame?
Det å være norsk artist, kan gjøre at man skiller seg litt ut i utlandet, for norske artister er gjerne preget av den norske musikkstilen. Men selv om artistene skiller seg ut, er det ikke sikkert de blir oppfattet som “norske”. Det er ikke engang sikkert utlendingene vet hvor artistene kommer fra. Det er musikken folk bryr seg om, ikke artistens hjemland. Derfor er det ikke sikkert suksessfulle norske artister gir økt turisme til Norge, med mindre de blir så store at fansen rett og slett ikke klarer å ligge unna.
Salg og spilletid
Du kan ikke selge musikk på samme måte som du selger ting som møbler til hjemmet, for eksempel gjennom en reklameavis i posten. Musikk må høres for å bli en salgssuksess. Det vil si at artistene må få spilletid på radio, og det er ikke alltid enkelt. Mange kommersielle radiokanaler kvier seg for å spille ny og ukjent musikk. De vet ikke hvordan lytterne vil motta musikken, og holder seg til de gamle, velkjente låtene. Da blir det vanskelig for nykommerne. Noen nykommere tyr til internettet for å bli hørt, men det passer ikke for alle. Det som kjennetegner norske artister som har suksess i utlandet, er at de har fått spilletid på radio, TV eller på nettet, og blitt populære på den måten. De fleste fans oppdager fortsatt ny musikk via radio, så spilletid er helt avgjørende for å lykkes.