Spotify har blitt et begrep. På samme måte som Google er synonymt med søk, er Spotify i stor grad synonymt med streaming av musikk. Spotify sin utvikling har vært rask, men det lå i kortene at musikkbransjen trengte en forandring. Løsningen var aldri upopulære, upraktiske copyright-mekanismer eller skyhøye søksmål av egne kunder. Løsningen var et alternativ som var enklere enn piratkopiering. De fleste lyttere er mer enn villige til å betale, så lenge løsningen er enkel nok. Spotify har mer enn 70 millioner betalende brukere. Men som mange tech-bedrifter har veksten ikke nødvendigvis gjort dem lønnsomme. Har brukerne blitt «kjøpt» av en kunstig lav månedspris?
Hva bringer fremtiden?
At modellen ikke er bærekraftig i dag, betyr ikke at den ikke er bærekraftig i morgen. Noen av verdens største bedrifter slet med det samme: ideen drar til seg et enormt publikum, men det er ikke helt klart hvordan man skal kapitalisere på det enda. Spotify har lykkes ikke bare med å skape et produkt med mange brukere, men et merkenavn som hele verden kjenner. Ungdommer av alle slag, fra de som går med dunjakke fra praktiske colmar til de som foretrekker en god gammeldags ullgenser, har alle et forhold til merkevaren Spotify.
Nødvendig endring
Spotify er faktisk en omdefinering av en bransje på flere enn én måte. Ikke bare er det fysiske kjøpet erstattet med abonnementsløsning. De har også endret måten vi lytter til musikk på. Tidligere handlet det om albumer, nå handler det mer om enkeltlåter. Stadig flere vet ikke nødvendigvis hvilken artist de hører på. De simpelthen spiller en ferdig liste med en sjanger de liker, og det er ikke så farlig hvem musikeren er. De har også gitt sjansen for ukjente band å nå ut til hele verden.